Menu
menu      Karta TWB
menu      Kanał YouTube
menu      FanPage Facebook
Pojazdy
menu      
menu      
menu      

Menu

Składak z Jammy

Historia #1618 zaczyna się w Zakładzie Usług Technicznych Komunikacji Miejskiej Jamna-BUS (dawniej Zakład Naprawczy nr 10 Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego) w Mikołowie przy ulicy ul. Kościuszki 59. Gdzie w 1992 roku poprzez zabudowanie zregenerowanych części z wycofywanych autobusów w nowym nadwoziu dostarczonym z Węgier. Autobus został przekazany PKM Sosnowiec (zajezdnia Zagórze) dnia 7 kwietnia tegoż samego roku. Ze stanem licznika 45km, silnikiem D2156HM6U o numerze 100/1681/792 i skrzynią biegów ZF S6-90. Pierwszej rejestracji dokonano według ówczesnych przepisów jako składak dnia 17 kwietnia 1992 roku.

Eksplatacja w PKM Sosnowiec 1992-2002

Autobus wraz z innymi składakami z numercacji 16xx został przydzielony do zajezdni Sosnwoiec Zagórze.

Naprawa Główna w ZNA Biskupice

Zgodnie z umową 4/DT/I/2002 z dnia 16.01.2002 przeprowadzono naprawę główną w Zakładzie Naprawy Autobusów w Biskupicach. Podczas tej naprawy, między innymi pozbawiono przyczepę bagażnika, został zamontowany fabrycznie nowy turbodoładowany silnik Raba D10 UTS 180kw spełniający normę emisji spalin Euro 1.

Eksplatacja w PKM Sosnowiec 2002-2013

Przekazany z remontu z protokołem z dnia 26.07.2002t Prawdopodobnie jeszcze wtedy z obiema osiami ( A i C ) Liaza. Zachowana zbliżona kolorystyka nadwozia do oryginalnej fabrycznej, którą zresztą zachował przez całą eksploatację w PKM Sosnwoiec, który jako jedyny istniejący Ikarus nigdy nie przemalowany w nowe barwy zakładowe.

(Fot: (C) Jacek Sobota)

W 2003 roku pozbyto się przedniej osi Liaz na rzecz osi Raba. Oś przyczepy pozostaje bez zmian.

(Fot: Marcin Bul)

Jakoś na przełomie 2005/2006r. roku w przyczepie również została podmieniona oś Liaza na Rabę.

(Fot: Paul 167)

Dnia 31.07.2013 Ikarus zostaje czasowo wycofany z ruchu, i sprzedany 14.08.2013 Do Bydgoszczy Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "Byd-Bus" Filip Kuncewicz.

Eksplatacja w Byd-Bus Bydgoszcz 2013-2016r.

Epizod Bydgoski rozpoczyna się dnia 14.08.2013r. Z chwilą przeniesienia własności pojazdu, Ikarus 19 Sierpnia 2013 roku opuszcza Zagłębie Dąbrowskie na prawie 43 miesiące.

(Fot: Kinga Warchoł)

W tym samym roku naszego Ikarusa można spotkać między innym na linii: 125 Wyspa Młyńska - Zajezdnia Tramwajowa, 101 na trasie Stary Rynek - Tatrzańskie

(Fot: Kuba Stawowczyk)

W październiku 2013 roku #1618 (wtedy #2608) odwiedził również miasto Gdańsk.

(Fot: Karol Woźniak)

Z okazji Dnia Dziecka 01.06.2014 roku, dzieciaki miały możliwość polamlowania Ikarusa farbkami plakatowymi. Chętnych nie brakowało "Pomalowali autobus, jak im się podobało"

http://bydgoszcz.naszemiasto.pl/artykul/pomalowali-autobus.html

(Fot: Patryk Kaliszewski)

Zakończeniem prawie trzy i pół letniej wizyty Ikarusa na Kujawach było wystawienie w listopadzie 2016 pojazdu w portalu OLX i przeniesienie własności dnia 10.12.2016

(Fot: Filip Kuncewicz)

Retro Ikarus - powrót na stare śmieci

Przeniesienia własności pojazdu dokonano 10.12.2016 roku, ze względu na nachodzącą porę zimową , nie zdolność pojazdu do pokonania ponad 400 km, i braku paru innych koniecznych papierowych formalności Ikarus przebywał jeszcze przez niecałe trzy miesiące w Bydgoszczy. 03.03.2017 roku pojazd został przygotowany do drogi, a to wspomnienia z soboty 04.03.2017:

Po przygotowaniu autobusu dzień przed wyprawą i mozolnym nabiciu powietrza z rana, wyruszyliśmy około godziny 6:00. Do granic miasta Bydgoszczy zostaliśmy odprowadzeni przez załogę Byd-Busa, a potem objęliśmy kierunek DK25 Inowrocław/Konin. Dojeżdżając do Inowrocławia byliśmy miło zaskoczeni brakiem "zielonych" na wadze przy wjeździe. Ogólnie przez całe 420km napotkaliśmy tylko jeden patrol policji który był nastawiony tylko na kontrolę prędkości. Jak wiadomo - nawet gdybyśmy się bardzo starali nie udałoby nam się jej przekroczyć ??. Na przedpolach Konina napotkaliśmy jedno z pierwszych problematycznych rond - problematycznych ze względu na dmuchającą podstawę poduszki mostu napędowego. Powodowało to, że autobus wchodząc w rondo pochylał się na prawo, po czym po wyjściu z ronda nadal zostawał w pozycji pochylonej nawet przez kilkaset metrów. Z Konina poszło już gładko (nie licząc postoju na profilaktyczne uzupełnienie cieczy chłodzącej i kontrolę cieczy smarnej). DK72 na Turek, potem DK83 Warta/Sieradz. Tutaj wypada pozdrowić fotografa zaskoczonego w Warcie. Zdajemy sobie sprawę, że zdjęcie od tyłu nie wyszło, gdyż blisko tyłu trzymała się "techniczna" Audi, aczkolwiek serdecznie pozdrawiamy ??. Sieradz to taka połowa sukcesu - połowa drogi za nami! To tutaj zaliczyliśmy dłuższy postój na Orlenie, gdzie dotankowaliśmy jeszcze Ikarusa. Chcieliśmy być pewnym, że starczy już na pewno na dotarcie do nowego domu. Oczywiście przez wspomnianą już wcześniej podstawę poduszki, po tankowaniu trzeba było bić powietrze praktycznie od zera. Po wykonaniu szybkiej obsługi wyruszyliśmy w dalszą drogę, kierując się "starą" drogą na Wieluń przez miejscowości Tumidaj i Złoczew. Po przekroczeniu trasy S8 górą, poruszaliśmy się DK 45 w kierunku Wielunia, jednakże ze względu na to, iż jechaliśmy cały czas na pamięć, nie byłem pewien czy na pewno dobrze jedziemy. Zamyślony nie spojrzałem na znaki, czy to kierunek Wieluń i w miejscowości (chyba) Nietuszyna został zarządzony krótki postój, w celu weryfikacji naszej pozycji i kierunku. Na szczęście okazało się, że jedziemy właściwą trasą. To właśnie podczas tego postoju zostało popełnione zdjęcie które uchyliło rąbka tajemnicy w sprawie Ikarusa na profilu PKM Sosnowiec. Wieluń. Tutaj raczej nic ciekawego się nie wydarzyło. Jedyne co, to zmiana drogi z DK45 na DK43, którą podążaliśmy kolejko przez Rudniki i Jaworzno Bankowe. Dzięki tym dwóm miejscowością na krótkim odcinku Ikarus zaliczył również województwo Opolskie. W Kłobucku odbiliśmy na DW492, by nie pchać się na Częstochowę. Potem kolejno Blachownia DW 904, Konopiska DW904 aż wyskoczyliśmy na DK1 w Poczesnej. Tu już praktycznie byliśmy w domu. Zostało nam do pokonania tylko Romanów, Koziegłowy, Siewierz aż do Dąbrowy Górniczej. W dzielnicy Ząbkowice na ulicy Gospodarczej zatrzymaliśmy się w celu wykonania zdjęcia witającego Ikarusa w Zagłębiu... Nie, no nie, to zdjęcie również powstało podczas przypadkowego postoju_! Szuflada z akumulatorami się wysunęła i trzeba było się zatrzymać i poprawić . Tutaj wypada pozdrowić kierowcę autobusu linii 606, który wykonywał kurs w kierunku Centrum. Nieźle go zaskoczyliśmy na ul. Ząbkowickiej :D . Takim oto sposobem Ikarusem pokonaliśmy około 420km w niecałe 9 godzin.

Dnia 24.05.2017 autobus został włączony do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach i stał się zabytkiem, niedługo potem nastąpiło przerejestrowanie na numer SD 80A.

Design by flankerds.com